Виховує все: люди, речі, явища, але насамперед і
найбільше — люди. З них на першому місці — батьки і педагоги.
Потрібна маленька монографія на таку тему, як вплив
одягу вчителя на характер учнів, вплив міміки вчителя на виховання характеру
учня. Все це найдрібніші деталі, які вимагають уваги. Адже навіть Гоголь у
своєму «Ревізорі» звернув увагу на те, що інший вчитель таку фізіономію
скорчить, що хоч святих винось.
Всі суперечки, що були у мене з педагогами і з
старими наркомосівськими працівниками, і виникали з такого уявлення про пару —
учитель плюс учень. Повторюю — такої пари немає. А що є? С школа, організація,
колектив, загальний стиль всієї роботи.
Колектив педагогів повинен бути дібраний не
випадково, а утворений розумно. Повинна бути певна кількість старих,
досвідчених педагогів, і неодмінно повинна бути одна дівчина, яка тільки що
закінчила педагогічний вуз, яка ще й ступити не може.
Я б сказав, що дуже велике значення має ще й
просто зовнішній вигляд педагога. Звичайно, бажано, щоб усі педагоги були
гарні, але в усякому разі хоч один гарний молодий педагог, одна гарна молода
жінка неодмінно повинні бути. Я так робив. У
мене 22 педагога і є одна вакансія. І я бачу, що лишились всі такі, як я, а
треба, щоб дітей захопила ще естетика краса в колективі. Нехай вони будуть
трохи закохані. Ця закоханість буде найкращого типу, причому не статевого типу,
а приємна для очей, деяка естетика.
Треба обміркувати питання, скільки повинно
бути з педагогів людей веселих і скільки похмурих. Я не уявляю собі колективу,
що складався б з похмурих людей. Повинен бути хоч один весельчак, хоч один
дотепник. ...А з другого боку, потрібна людина, яка ніколи не усміхається, дуже
сувора людина, яка нікому нічого не дарує і якої не послухати неможливо.
Педагоги і керівництво
ніколи не повинні припускати з свого боку тону фривольного: зубоскальства,
розповідання анекдотів, ніяких вільностей в мові, передражнювання, кривляння
тощо. З другого боку зовсім неприпустимо, щоб педагоги і керівництво в присутності
вихованців були похмурими, дразливими, крикливими. В окремих випадках серйозних
проступків можна припустити виявлення обурення, але такий тон повинен бути
обов'язково виправданий серйозністю проступка.
Я звик справлятися з своїм настроєм і переконався,
що це дуже легко. Треба робити так, щоб ваша фізіономія, ваші очі, ваш голос
були в деяких випадках автономними. Педагог повинен мати «парад на обличчі».
Педагог не може не грати. Не може бути
педагога, який не вмів би грати. Не можна ж допустити, щоб наші нерви були
педагогічним інструментом, не можна припустити, що ми можемо виховувати дітей
за допомогою наших сердечних мук, мук нашої душі. Адже ми люди. І якщо в усякій
іншій спеціальності можна обійтися без душевних страждань, то варто і у нас це
зробити. Але учневі треба іноді продемонструвати муки душі, а для цього
треба вміти грати.
Та не можна просто грати сценічно, зовнішньо. В якийсь час, який має поєднувати з цією грою вашу прекрасну особистість. Це не мертва гра, техніка, а справжнє відбиття тих процесів, які є в нашій душі. А для учня ці душевні процеси передаються як гнів, обурення і т. д. ...У вихователя ця майстерність виявляється на кожному кроці.
Та не можна просто грати сценічно, зовнішньо. В якийсь час, який має поєднувати з цією грою вашу прекрасну особистість. Це не мертва гра, техніка, а справжнє відбиття тих процесів, які є в нашій душі. А для учня ці душевні процеси передаються як гнів, обурення і т. д. ...У вихователя ця майстерність виявляється на кожному кроці.
Всі суперечки, що були у мене з педагогами і з
старими наркомосівськими працівниками, і виникали з такого уявлення про пару —
учитель плюс учень. Повторюю — такої пари немає. А що є? С школа, організація,
колектив, загальний стиль всієї роботи.
Колектив педагогів повинен бути дібраний не випадково,
а утворений розумно. Повинна бути певна кількість старих, досвідчених
педагогів, і неодмінно повинна бути одна дівчина, яка тільки що закінчила
педагогічний вуз, яка ще й ступити не може.
Я б сказав, що дуже велике значення має ще й
просто зовнішній вигляд педагога. Звичайно, бажано, щоб усі педагоги були
гарні, але в усякому разі хоч один гарний молодий педагог, одна гарна молода
жінка неодмінно повинні бути. Я так робив. У
мене 22 педагога і є одна вакансія. І я бачу, що лишились всі такі, як я, а
треба, щоб дітей захопила ще естетика краса в колективі. Нехай вони будуть
трохи закохані. Ця закоханість буде найкращого типу, причому не статевого типу,
а приємна для очей, деяка естетика.
Треба обміркувати питання, скільки повинно
бути з педагогів людей веселих і скільки похмурих. Я не уявляю собі колективу,
що складався б з похмурих людей. Повинен бути хоч один весельчак, хоч один
дотепник. ...А з другого боку, потрібна людина, яка ніколи не усміхається, дуже
сувора людина, яка нікому нічого не дарує і якої не послухати неможливо.
Педагоги і керівництво
ніколи не повинні припускати з свого боку тону фривольного: зубоскальства,
розповідання анекдотів, ніяких вільностей в мові, передражнювання, кривляння
тощо. З другого боку зовсім неприпустимо, щоб педагоги і керівництво в
присутності вихованців були похмурими, дразливими, крикливими. В окремих
випадках серйозних проступків можна припустити виявлення обурення, але такий
тон повинен бути обов'язково виправданий серйозністю проступка.
Я звик справлятися з своїм настроєм і
переконався, що це дуже легко. Треба робити так, щоб ваша фізіономія, ваші очі,
ваш голос були в деяких випадках автономними. Педагог повинен мати «парад на
обличчі».
Комментариев нет:
Отправить комментарий